اکسیژن
اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

صدا و سیما در رفع مشکل آلودگی هوا کم‌کاری می‌کند

 صدای و سیما می‌تواند نقش زیادی در حل مشکل آلودگی هوا داشته باشد. اما کم کاری می‌کند. این سازمان ساعات طلایی تبلیغاتش را به درآوردن پول می‌گذراند و به فرهنگ سازی محیط زیست و آموزش بهینه مصرف انرژی در ساعات مناسب نمی‌پردازد. هر کسی که در روند چهل ساله طرح مترو اختلال به وجود آورده مقصر اصلی است و باید در داد گاهی عادل جواب گو باشد.

ایلنا - نبی الله منصوری، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، در مورد علل آلودگی هوا به خبرنگار ایلنا گفت: رسیدن به شرایط نامساعد آلودگی هوا دو علت دارد یک علت به عوامل تولید کننده آلو دگی هوا بر می‌گردد و بخش دوم عوامل تشدید کننده آلودگی هوا است.

 وی افزود: در عوامل تولید کننده، خودرو‌ها بالای ۷۰ درصد نقش دارند و ۳۰ درصد دیگر به دلیل سیستم‌های گرمایش خانه‌ها، شرکت‌ها و مقداری هم به علت کارخانه‌های صنعتی است.

 منصوری ادامه داد: عوامل تولید کننده همیشه وجود دارند اما عوامل تشدید کننده در پاییز و زمستان به وجود می‌آیند و سبب می‌شوند که آلودگی هوا در سطح زمین محبوس بماند که تهران از نظر این عوامل که طبیعی هستند، مانند هوا‌شناسی، عرض جغرافیایی وجود کوه‌ها وجود یا عدم وجود باد و باران موقعیت بدی دارد.

 منصوری اضافه کرد: همچنین انتظار می‌رود هر چه ارتفاع بیشتر شود، دمای هوا نیز کمتر شود و آلودگی نیز صعود کند اما این اتفاق به علت پدیده وارونگی هوا رخ نمی‌دهد. و سبب می‌شود که آلودگی در سطح زمین بماند و به علت کمبود باد و باران رفع نشود و ما هم به طور مداوم با استفاده از خودرو و وسایل گرمایشی آن را تشدید می‌کنیم.

 وی افزود: عملکرد ما در زمینه حل این مشکل خوب نیست. محدودیت‌های ترافیکی و تعطیلی مدارس و کارخانجات برای کوتاه مدت مانند مسکن است و چاره‌ای جز انجام آنها نیست. اما باید در این زمینه آموزش داده شود و فرهنگ سازی شود تا افراد به صورت داوطلبانه از خودرو استفاده نکنند. همچنین آلودگی هوا در همه نقاط شهر مساوی نیست و در بعضی مناطق غیر مرکزی آلودگی کمتر است و شاید لازم نباشد مدارس در آنجا نیز تعطیل شوند. مدرسه‌ای که در کنار بزرگراه است شرایط متفاوتی نسبت به مدارسی که در حاشیه شهر هستند، دارد.

منصوری گفت: اما در مورد عملکرد کلان ما، هر کسی که در روند چهل ساله طرح مترو که از سال ۵۳ شروع شده است، اختلال به وجود آورده مقصر اصلی است و باید در داد گاهی عادل جواب گو باشد. در حال حاضر مردم نمی‌توانند به راحتی از مترو استفاده کنند زیرا بسیار شلوغ است و معطل می‌شوند. مترو ما توسعه نیافته است و مردم ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی استفاده کنند.

وی در مورد راههای حل‌ این مسئله گفت: راههای حل‌ کوتاه مدت‌‌ همان است که تاکنون انجام شده مانند تعطیلی مدارس و محدودیت‌های ترافیکی اما در رابطه با طرح‌های میان مدت می‌توان گفت صدا و سیما می‌تواند نقش زیادی داشته باشد. اما کم کاری می‌کند و من به شخصه از صدا و سیما راضی نیستم.

منصوری گفت: این سازمان ساعات طلایی تبلیغاتش را به درآوردن پول می‌گذراند و به فرهنگ سازی محیط زیست و آموزش بهینه مصرف انرژی در ساعات مناسب نمی‌پردازد. باید به مردم گفته شود که اگر می‌خواهند برای سلامت خودشان کاری کنند، یک اتاق در خانه‌شان را گرم نکنند و درش را ببندند. همین طور از دو لایه پرده استفاده کنند و اگر می‌توانند شیشه‌های پنجره را دو جداره کنند.

وی افزود: اگر از درزگیر برای در و پنجره استفاده شود، مصرف انرژی بسیار پایین می‌آید و باعث میلیارد‌ها تومان صرفه‌جویی در سوخت می‌شود. تلویزیون باید این مسئله را تبلیغ و حتی به مردم درزگیر مجانی داده شود. به مردم گفته می‌شود صرفه جویی کنید اما راه‌های صحیح صرفه جویی و مصرف سوخت را به مردم اموزش نمی‌دهد.

منصوری در پایان گفت: رفع آلودگی هوا برای بلند مدت و میان مدت فقط یک راه حل دارد و آن هم توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت حمل و نقل ریلی است. که در همه دنیا و شهرهای بزرگی مانند لندن، توکیو و پاریس ا نجام شده است. زمانی این شهر‌ها از ما بیشتر آلودگی داشتند اما اکنون با وجود اینکه خودرو‌ها و جمعیتشان از ما بیشتر است، آلودگی کمتری دارند.

1392-10-03,

مطالب مرتبط  

سانسور گزارش آلودگی هوا در اخبار صدا و سیما


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ جمعه 23 خرداد 1393برچسب:آلودگی هوا - صدا و سیما - مترو - , توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.